Rangel Perez Irama
Use and
integration of learning
platforms in universities.
ABSTRACT
The
importance of technologies in all aspects of modern life, and in education in
particular, is indisputable. The knowledge and accessibility offered by these
resources are breaking down time-space barriers, and e-learning or virtual
learning are now tools of knowledge management. At university, e-learning
continues to expand, and many now have their own virtual courses and campuses..
The aim of this study is to analyse these platforms of educational knowledge
management, specifying their virtual qualities and limitations .The
experimental implementation of virtual learning platforms among student groups
at universities in Venezuela allows us to extract information about the
opportunities offered by these new e-learning resources.
The actual
sample of this study consists of
967 students from
the Universities of Barquisimeto, Caracas, Trujillo and
Maracay.
The sample of teachers, are about 941
of them the same cities.
Concludes that the satisfaction with the various resources contained in digital platforms depends
on the educational use of its equipment.
Teachers and students generally agree in identifying main changes
brought about by the use of their platforms in the following subjects:
communication between teacher-student, student participation, self-employment, and
to a lesser extent, are also manifested changes in academic performance.
Keywords
Virtual
learning platforms, e-learning, didactic use of ICT, University, virtualization,
students, teachers, academic, technologies, educational.
Uso e integración de plataformas de
teleformación en universidades.
La importancia
de las tecnologías en todos los aspectos de la vida moderna, y en la educación,
en particular, es indiscutible. El conocimiento y la accesibilidad que ofrecen
estos recursos se están rompiendo las barreras del tiempo y del espacio, y el
e-learning o aprendizaje virtual son ahora las herramientas de gestión del
conocimiento. En la universidad, e-learning sigue creciendo, y muchos ahora tienen
sus propios cursos y campus virtuales. El objetivo de este estudio es analizar estas
plataformas de gestión del conocimiento educativo, especificando sus cualidades
virtuales y limitaciones. La aplicación experimental de la enseñanza en
plataformas virtual entre los grupos de estudiantes en las universidades de Venezuela
nos permite extraer información sobre las oportunidades que ofrecen estos nuevos
recursos de aprendizaje electrónico.
La muestra
real de la presente investigación está constituida por 967 estudiantes de
algunas Universidades de Barquisimeto, Caracas, Trujillo and
Maracay.
La muestra
de los profesores, son de unos 941 en
las mismas ciudades.
Se concluye, que la
satisfacción respecto a los diferentes recursos digitales contenidos en las
plataformas depende del uso didáctico que de ella se haga.
Profesores y estudiantes, en general,
coinciden en identificar como principales cambios producidos por el uso de
plataformas en sus asignaturas los siguientes: la comunicación entre
profesor-alumno, la participación de los estudiantes, el trabajo autónomo, y en
menor grado, se manifiestan también cambios en el rendimiento académico.
Palabras Claves.
Las
plataformas virtuales de
aprendizaje, e-learning, el uso didáctico
de las TIC, la Universidad,
la virtualización, estudiantes, profesores, académicos, tecnologías.
No hay comentarios:
Publicar un comentario